De Verenigde Staten zullen stemmen voor de Jordaanse prins Ali bin Al-Hussein voor FIFA-voorzitter op vrijdag en niet voor de omstreden Sepp Blatter, ondanks het potentieel voor represailles in de toekomst World Cup bod als de zittende wordt herkozen.

President US Soccer Sunil Gulati gelooft dat prins Ali kan onttronen Blatter bij de organisatie stemt voor zijn leider in Zürich.

Gulati, spreken op een conference call met verslaggevers een dag nadat 14 huidige en voormalige FIFA leidinggevenden en medewerkers werden aangeklaagd op een array van de kosten door het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft bevestigd dat hij zijn stembiljet in het voordeel van de uitdager zal werpen.

Gulati, ook de eenzame Amerikaan op de FIFA krachtige directiecomité,Nike Free 5.0 zou waarschijnlijk hebben tegen Blatter nog voordat aanklachten van deze week gestemd als de Amerikaanse genomineerde de vorst in februari.

Maar op donderdag, Gulati zei dat hij niet zo zeker van de verkiezingen zal de aardverschuiving in het voordeel van Blatter dat velen voorspellen zijn.

"Ik denk dat het gaat om een ??zeer competitieve verkiezingen zijn," aldus Gulati uit Zwitserland. "Wat gebeurt er op de grond hier is zeker heel anders dan het uitzicht van buiten.

"Ik heb gesproken met genoeg mensen die open-minded zijn of steun hebben beloofd," vervolgde Gulati. "Ik denk dat je zult zien een stuk dichterbij stem dan mensen een paar weken geleden zou hebben geprojecteerd."

Prins Ali heeft beloofd te hervormen FIFA, een standpunt gesteund door Amerikaanse voetbal en verscheidene andere naties van CONCACAF, de regionale confederatie dat Noord-en Midden-Amerika en het Caribisch gebied overziet. De meeste leden van de UEFA, de Europese confederatie, wordt ook verwacht tegen Blatter te stemmen.

Maar omdat elk van de FIFA 209 aangesloten landen ontvangt een gelijke stem,Air Max Kopen en omdat de status quo heeft verrijkt beheerders in talloze kleinere landen, Blatter blijft de favoriet.

Gulati zei ook Canadian Soccer Association president Victor Montagliani vertelde hem Canada zullen stemmen voor Ali.

Eerder op donderdag, Gulati en Montagliani,Nike Shox samen met de Mexicaanse federatie voorzitter Justino Compean, werden belast met het toezicht op de bedrijfsvoering van de CONCACAF, de confederatie, dat toezicht houdt op Noord-en Midden-Amerika en het Caribisch gebied voor de FIFA, nadat het verboden zijn voorzitter Jeffrey Webb, die was onder degenen ambtenaren gearresteerd op woensdag.

Gulati erkend dat de publieke houding van de federatie tegen Blatter zijn land zou kunnen gaan kosten de kans om een ??toekomstige WK.

In 2010, Qatar versloeg de Verenigde Staten voor het recht op de 2022 evenement, een controversiële beslissing die nu wordt onderzocht in een Zwitsers strafrechtelijk onderzoek, dat ook werd aangekondigd op woensdag hosten.

De VS zal naar verwachting een bod op het WK 2026 en de FIFA is ingesteld om te stemmen over een voorstel voor een nieuwe regel dat landen in Europa en Azië zouden verhinderen gastheer van het evenement, het openen van de deur voor de VS als het had steun Blatter's - onwaarschijnlijk zodra de federatie stemt tegen hem in de verkiezing.

Maar Gulati zei dat het opruimen van de spel is wat het belangrijkste is, ongeacht de kosten.

"Zou ik graag zien dat de Verenigde Staten gastheer van een WK in de toekomst?" Gulati zei. "Het antwoord is natuurlijk, ja. Maar voor mij, en voor US Soccer, beter bestuur en meer integriteit in CONCACAF en FIFA zijn veel belangrijker dan het hosten van een internationaal voetbaltoernooi. Dat is onze focus op dit moment."